Horné menu:
Dnes bolo spustené on-line prihlasovanie na 32. medzinárodné majstrovstvá Slovenska spoločne s predzávodom 31. majstrovstiev sveta. www.wgc2010.sk
.....................................................
25.11.2008
Po nekonečných troch dňoch neletového počasia za sebou , počas ktorých
sme sa len povaľovali a hľadali hocijakú činnosť, dnes ráno prišla zmena.
Podľa toho, že náš motel už skoro ráno začali opúšťať vozidlá
s nemeckými pilotmi aby si čo najskôr pripravili lietadlá na štart bolo
jasné, že sa poletí. Tak aj bolo. Na brífingu Francesco rýchlo prebehol
počasie, ktoré bolo optimistické a po odplachtovaní našich vetroňov a
nevyhnutnej príprave sme ja s Mirom v DUO a Jano V AE boli pripravení na
štarte. Task sme si nakreslili do LX pekne, cez 800 km FAI trojuholník
s prvým otočným bodom vzdialeným od Corowy 280 km. Spočiatku boli
stúpania slabé do 1200 m a leteli sme v čistom, ale asi 150 km od miesta
vzletu sa začali objavovať prvé kumulky so základňami cca 2500m. Vtedy sa
ukázala skutočná Austrália, hoci netrvala dlho. Nad prvým otočákom sme sa
trochu potrápili, pretože od západu sa nasúval úplne iný vzduch, ktorý
mal za následok menší výskyt stupákov, aj kumuly boli strapaté. Museli sme
preto plánovanú trať skrátiť. Cestou k druhému otočáku však z ničoho
nič sme narazili na stúpanie o sile cca 2,5 až 3 m/s, ktoré nás dostalo
až do výšky 3150m. Túto výšku sme však pomerne rýchlo stratili, pretože
klesania boli neúmerne početné a silné k počtu stúpakov. Tretie rameno
bolo našťastie s vetrom v chrbte, kumulov už bolo málo, ale pri troche
trpezlivosti to nakoniec podľa O.L.C. Austrália bolo 623 km. Konečne teda
trochu spokojnosti aj to len preto, že sme včera večer statočne varili
počasie.
Pozdravujeme všetkých doma, užívajte si prichádzajúcu zimu, my si užijeme
prichádzajúce leto.
.....................................................
19.11.2008
I v tomto roku dve skupinky plachtárov z nášho aeroklubu postupne budú
skúšať čo je to lietanie v Austrálli.
Prvá z nich v obsadení Jano Hrabovský, Miro Ťapuška, Marian Mečiar a
moja maličkosť Ľuboško Jánošík v sobotu 8.11. na letisku vo Viedni
nastúpila do Boeingu 777 spoločnosti Emirates a po cca 21 hodinách
čistého letu pristála v Sydney. Trať bola zvolená veľmi dobre s dvomi
prestávkami, ktoré nás uchránili od mnohohodinového sedenia v lietadle.
V Dubaji sme mali prvé medzipristátie počas ktorého sme si zopár hodín
zdriemli v letiskovom hoteli a v Bangkoku sme sa aspoň krátko poprechádzali
v letiskovej hale počas dotankovania a upratania lietadla.
Na aklimatizáciu sme zvolili práve Sydney, kde v hoteli Park Hayat nám
poskytli nadštandartné ubytovanie počas troch nocí a dni sme mohli v pokoji
využiť na prehliadku mesta a jeho zaujímavostí. Že bolo čo pozerať to si
iste viete predstaviť.
So Sydney sme potom leteli do Albury, kde nás už čakala „domorodá“
slovenka Erika, ktorá nám odovzdala vozidlo zn. Ford Station Wagoon so
skromným štvorlitrovým šesťvalcom. Toto vozidlo nás jednak dopravilo do
Corowy a bude slúžiť ako približovadlo na mieste.
Po bežných formalitách, ako ubytovanie v moteli a prihlásení sa na
letisku, hneď na ďalší deň 14.11. sme sa pustili do prípravy vetroňov,
čomu nahrávalo aj neletové počasie. Už na ďalší deň sa však vyjasnilo,
ja som absolvoval povinné miestne preskúšanie a spolu s Janom v Duáči
i Mirom v Discuse AE sme odleteli na prvý prelet. Leteli sme v čistom,
stúpania tak do 2m/s a dostup max. 1400m. Všade kam len oko dovidelo len
rovina s množstvom polí občas prerušovaná malými lesíkmi. Bez GPS-ky pre
nováčika zrovnávacia navigácia prakticky nemožná. Taktiež vyhľadávanie
stupákov za jasného neba v takmer rovnorodom teréne nie je nijaká
maličkosť (teda aspoň pre mňa). Leteli sme preto spolu a vzájomne si
pomáhali. Nakoniec z toho bolo cca 300 km, hoci na doklze so štartovaním
motorov.
Ďalší deň bola situácia podobná. Posádky lietadiel rovnaké, jasné nebo,
stúpania ešte slabšie a dostup max 1200m.
Na tretí deň som ja osedlal AE a Jano DUO v sóle, pretože Miro sa pustil do
opravy Dynamica poškodeného v kontajneri na ceste do Austrálie. Podmienky sa
výrazne zlepšili, dokonca dopoludnia boli náznaky tvoriacich sa cumulov. Na
letisku nastal čulý ruch, pretože sa všetci hrnuli na štart po dvoch dňoch
pozerania sa na vo vzduchu jedinú a to slovenskú výpravu. Cumuly sa však
čoskoro rozplynuli, takže zase let v čistom, tentoraz stúpania cca 2,5 až
5,2 m/s a dostup takmer 2100m. Nakoniec z toho bola pekná 300-vka , veď som
nečakal, že hneď po príchode uletím nejaký osobný rekord. Janovi LX
z neznámych príčin zaznamenal štartovanie motora na trati, hoci to nebola
pravda, takže jemu to vypočítalo iba 200 km.
Prvé dojmy z lietania tu na opačnom konci sveta v plachtárskom raji
hovoria, že ani v tu nie je každý deň „Austrália“.
Dnes, 19.11. už druhý deň prší , takže sme aspoň dokončili opravu Dynamica zložili ho a urobil sa zálet. V najbližších dňoch sa ukáže aj pri vlekaní.
Treba ešte povedať, že tu majú neskutočne otravné muchy, ktoré
znepríjemňujú každú činnosť, pretože sa nedajú odohnať a vlezú do
každého nechráneného otvoru. Miestni sú už zvyknutí, ale my tu pobehujeme
v klobúkoch so sieťkami a vyzeráme ako včelári. Okrem nich, jedovatých
hadov a pavúkov je tu všetko ostatné fajn.
Corowa je malé ospalé mestečko až máme niekedy pocit, že jedine my tu
robíme rozruch svojim behaním po obchodoch a reštauráciach. Je ich tu
niekoľko, ale vždy keď do niektorej vkročíme sme jedinými zákazníkmi.
Včera sme obedovali v čínskej a majitelia boli z toho takí šokovaní, že
sa na nás prišla pozrieť celá ich rodina. Podobné je to aj s obchdmi. Na
také malé mestečko je ich tu až priveľa, ale namám pocit, že sa v nich
aj nakupuje. A predsa všetci existujú. U nás doma by to
nebolo možné.
Takže zatiaľ toľko, čakáme na poriadne plachtárske počasie.
Zopár fotiek nájdete vo fotogalérii.
.......................................................
25.10.2008
Sezóna sa nezadržateľne blíži k svojmu koncu a to nám velí dôstojne ju uzavrieť. Ani tento rok nemohol byť výnimkou a kedže počasie bolo nádherné, zatváranie neba sme si naozaj užili. Aerorest nás už ráno privítal netradičnou výzdobou na tému stredoveká krčma, čomu zodpovedali ďalšie rekvizity i dobové kostýmy našich barmaniek a kuchárok.Popri tradičnom lietaní a skákaní sme si opäť zasúťažili v presnosti pristátia a hode „kniplom“, sokoliari z klubu Aquila nám pripravili ukážky výcviku dravcov, ponúkli možnosť streľby z historických zbraní a ďalšie pre nás netradičné zaujímavosti. Do všetkého diania hrala stredoveku príslušná hudba a po letisku sa potulovali všeliaké maškary. Večer sme sa kochali tanečnému umeniu dievčat so štúdia Xoana napríklad na tému hárem, po zotmení nasledovala streľba z diel a ohňová šou. Samozrejme nemohol chýbať poriadny večierok s dostatkom jedla, pitia a zákuskov. Súčasťou dňa bola oslava krásnych sedemdesiatin prezidenta nášho klubu Ferka Zlochu s posedením a spomínaním dlhoročných členov AK na svoje letecké i neletecké zážitky. Skrátka deň sa vydaril a i návšetvníci letiska boli určite príjemne potešení.
.....................................................
3.9.2008
Po skončení súťaže Prievidza CUP, ktorá si vzhľadom k zúčastneným pretekárom vyslúžita prezývku „TOP GAN“ sa život na letisku nezastavil. Tak ako minulé leto, opäť sme pre rádio EXPRES organizovali adrenalínové dni, ktoré spočívali v skákaní a lietaní výhercov Expresáckych súťaží a ich moderátorov, konečne dorazil aj novučičký Aerospoolový DuoDiscus xlt, ktorý spolu s Discusom 2ct tvoria teraz slušnú flotilu vetroňov. Žiaci v motorovom aj bezmotorovom výcviku počas leta tiež hodne pokročili. Dvaja plachtári absolvovali päťhodinové lety už počas prvého lietania v termike a ďalší dvaja uleteli svoj prvý 50 km prelet. Že sa potom na oslavu ocitli v bazéne je preto pochopiteľné. Počasie nám zatiaľ praje, takže budeme lietať a skákať kým to len počas tejto sezóny bude možné.
.....................................................
30.7.2008
Dnes je prvý letový deň Plachtárskej súťaže Prievidza CUP. Pôvodne sa
mali konať aj Majstrovstvá Slovenska dvojsedadlových vetroňov, ale
z dôvodu minimálnej účasti sa tak nestalo.
Ďalšie informácie získate tu…>
.....................................................
23.7.2008
Pri pohľade na oblohu nad Slovenskom je každému jasné, že v týchto dňoch nám výrazné letecké výkony nehrozia. Čakáme netrpezlivo na zmenu, pretože chceme lietať my domáci a taktiež výprava plachtárov z Nemecka, ktorí sú u nás na tábore v počte cca 30 osôb. O krátky čas u nás začnú PMSR dvojsedadloviek a Prievidza Cup, na ktoré sa vzhľadom k počtu prihlásených pripravujeme v pozvoľnom tempe. O ruch na letisku sa starajú aspoň parašutisti. Reprezentácia Austrálie a Ománu tu už týždeň trénuje na majstrovstvá sveta v presnosti pristátia. Že trénujú naozaj intenzívne je poznať z množstva štartov vysadzovacích lietadiel a taktiež ak sa v ktoromkoľvek okamihu pozriete na oblohu, uvidíte malé postavičky zavesené na farebných textíliách.
.....................................................
21.7.2008
Náš Aeroklub organizuje v roku 2010 majstrovstvá sveta v bezmotorovom lietaní. Keďže tohto roku sa táto súťaž konala v talianskom Rieti a my sme chceli čo to odkukať, vo štvrtok sme sadli do Dynamica a o 5 hodín a 1000 km sme pristávali na mieste. Pobudli sme tri dni nachodili množstvo kilometrov po miestnom letisku, nazreli do každého kúta a pozorovali čo sa deje.Celá exkurzia bola určite prínosom aj vďaka delegovaniu nášho člena a riaditeľa našej súťaže Jožka Šnirca za stewarda FAI v Rieti i účasti slovenských reprezentantov a celého tímu. Nadobudnuté poznatky nám veľmi pomôžu pri organizácii tejto prestížnej súťaže v Prievidzi.
......................................................
14.7.2008
Už od piatku 4. júla 2008 brázdi skupina 14-tich Dynamicov severské krajiny. Našim cieľom je dosiahnuť najsevernejší okraj Európy – Nordkap – ktorý leží v Nórsku. Zo Slovenska letí 5 lietadiel, 1 je z Českej Republiky, 2 sú z Nemecka, 1 z Rakúska, 3 z Francúzska a 2 Dynamicy zo Švédska.
V piatok sme plánovali doletieť do Štokholmu, ale počasie nám neprialo, v Prievidzi sme sa zdržali 3 hodiny. Presne tie 3 hodiny nám potom večer chýbali k dosiahnutiu plánovaného cieľa. Preleteli sme cez Českú Republiku, v Jaroměři sa k nám pridal náš kamarát Dr. Karel Volenec, ktorý s nami absolvoval už niekoľko podobných ciest, napr. Británia, Stredomorie, Tour de France… Pokračovali sme ďalej cez Nemecko, pri Berlíne sme konečne opustili studený front a ďalej sme pokračovali v dobrom počasí. Preleteli sme okolo Penemunde, ktoré si priaznivci lietania pamätajú ako stredisko vývoja nemeckých rakiet v II. Svetovej vojne. Pristali sme na nemeckom ostrove Rugen, kde sme dotankovali a skontrolovali počasie. Na záver dňa nás čakala ešte jedna etapa, do švédskeho mesta Kristianstadt – kde v miestnom aeroklube lietajú dva Dynamicy. Asi sú s nimi spokojní, keďže nás ochotne čakali až do neskorých večerných hodín (západ slnka je až po 22.00 hod).
V sobotu nás čakal let do Štokholmu. Vzhľadom na to, že bol voľný deň, dispečeri nás pustili aj cez vojenské zóny, ktoré ležia na pobreží. Vďaka tomu sme si mohli užiť fantastický let pomedzi tisícky ostrovčekov a stovky sťažňov plachetníc. Miestne obyvateľstvo, ktoré sa slnilo na plážach, malo určite tiež zážitok, keď sa okolo nich 230 km rýchlosťou prehnala skupina 14 lietadiel.
V nedeľu sme leteli zo Štokholmu do Nórska. Čakal nás prelet cez „lesopark“ veľkosti Slovenska, nejaké mestečko sa objavilo každých 100 km. Kvôli počasiu sme síce museli čiastočne meniť plánovanú trasu, ale aspoň sme si mohli pozrieť zaujímavú športovú halu v Hamare, ktorá vyzerá ako obrovská vikingská loď obrátená hore dnom. Naši hokejisti tam počas olympiády vyhrali svoju skupinu B, ale nakoniec skončili na 6. mieste. Asi 30 km odtiaľ sme videli aj Lilehammer, kde sa v roku 1994 spomínaná zimná olympiáda konala.
Plánované letisko Wadahl sme žiaľ nedosiahli, lebo leží vo výške viac než 3000ft a základňa mrakov bola len tesne nad hangárom. Preto sme pristali na letisku Frya, ktoré je vzdialené len asi 10 km, ale je dolu v údolí, takže tam bolo možné doletieť a do horského hotela pri letisku Wadal sme sa dostali mikrobusom. Na naše prekvapenie sme tam uvideli stáť Dynamic nášho nórskeho zákazníka. Hovoriť však o tejto pristávacej ploche ako o letisku je silné kafe – dĺžka 500 m je síce skoro štandardná, ale šírka 9 metrov nás dosť prekvapila. Hneď vedľa stoja stromy, rastú čučoriedky a taktiež hangár je v ochrannom pásme, na ktoré sme z domu zvyknutí. Iný kraj, iný mrav.
V pondelok sme plánovali dlhú etapu v celkovej dĺžke až 9 hodín letu, bohužiaľ počasie bolo proti. Aj keď miestny majiteľ Dynamica poletoval po údolí, ďalej sa letieť nedalo. 50 km na sever síce zúrilo super počasie, ale základňa oblačnosti bola príliš nízko, vrcholky kopcov príliš vysoko a údolia príliš úzke pre bezpečný let skupiny 14 lietadiel.
Všetci dúfame, že zajtra sa počasie umúdri a budeme môcť pokračovať v ceste.
.......................................................
18.6.2008
Pridali sme tri nové fotoreporty s diania na letisku
Deň
polície
......................................................
27.4.2008
Zdá sa, že po vstupe do Schengenu sme sa pre cudzích návštevníkov stali ešte atraktívnejším miestom pristátia. Dnes tu pristálo jedenásť lietadiel z Rakuska a my sa tomu samozrejme tešíme. Miest na obdivovanie je v našom regióne naozaj dostatok. Len tak ďalej.
.....................................................
19.4.2008
Dnes u nás oficálne začala plachtárska súťaž FCC Gliding 2008. Všetky informácie a zaujímavosti získate na www.plachtenie.sk
......................................................
17.4.2008
Pán prezident počas svojej návštevy Hornej Nitry zavítal aj na naše
letisko, aby si pozrel rozmach firmy Aerospool, výrobcu lietadiel DYNAMIC a
detailnejšie sa zoznámil s jeho výrobou a letovými vlastnosťami. Ukážka
letových vlastností bola excelentná a pán prezident bol možno rád, že
v tej chvíli nesedel vedľa pilota.
Počas prezentácie sme ho okrem iného oboznámili s plánmi rozvoja nášho
Aeroklubu a taktiež s pripravovanými majstrovstvami sveta v bezmotorovom
lietaní v roku 2010.
.....................................................
15.4.2008
Predseda vlády SR vyhovel našej žiadosti a prebral záštitu nad konaním 31.FAI majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní WGC 2010.
......................................................
5.4.2008
Tak sme sa dočkali. Po všetkých prípravných prácach na osviežení si
vedomostí a technike, sa ukázal deň ako stvorený na lietanie. Žiaci
základného výcviku už niekoľko týždňov nervózne prešľapovali
čakajúc na prvé zoznamovacie lety, tak sme im to dopriali, ba čo viac Miro
so Šniklom si dali krátky prelet s Discusom2, Drahoš samozrejme
na svojom Ventuse, Tombo si pripravil Discus CS, náš navrátilec Rišo
prevetral Osu a ja som si zo tri hodinky s úsmevom vymrzol v ASW20. Dostup
nebol nič mimoriadne, okolo 1300m, nikam ďaleko sa tiež veľmi letieť
nedalo, ale večer všetkým svietili oči, pretože Morena odplávala dolu
riekou a celá sezóna je ešte len pred nami.
foto…>
.....................................................
17.3.2008
Jar sa nezadržateľne blíži, tak i my vždy keď sa dá vyťahujeme techniku. V sobotu s tým začali ako prví naši parašutisti. Na zemi si postavili akúsi dráhu, do ktorej sa na neuveriteľne rýchlych padákoch pri pristátí triafali.
Noví žiaci bezmotorového základného výcviku po absolvovaní teoretickej prípravy, túto ukončili záverečnou skúškou, typovou skúškou na lietadlo a tým sú pripravení na začiatok lietania.
Milým spestrením sobotného dňa, bola i návšteva fanúšikov a
majiteľov vozidiel „MINI“
foto…>
........................................................
6.3.2008
Okrem toho, že náš web prešiel redizajnom, v poslednom období sa intenzívne pripravujeme na začiatok sezóny. Zimné školenia bezmotorového a motorového odboru máme za sebou, termíny prípravy techniky sú dané. Drahoš finišoval s dokončením generálky Ventusa a včera sa mu podaril prvý zálet. Čaká nás ešte výročná členská schôdza a popri tom usilovne pracujeme na príprave pretekov FCC gliding 2008 19.4.-30.4.
........................................................